Smoothie met banaan en frambozen

Voor een lekkere smoothie kies je twee of drie soorten fruit. In dit recept heb ik gekozen voor een smoothie met banaan en frambozen, aangevuld met melk. Ik wil niet iedere ochtend twee boterhammen met kaas wegwerken. Toch wil ik wel graag wat binnen hebben, voordat ik op weg ga naar mijn werk. Na wat experimenteren heb ik een ontbijt gevonden waar ik helemaal blij van wordt: een heerlijke smoothie van fruit en zuivel.

Een lekkere smoothie maken

Om een lekkere smoothie te maken, kies je twee of drie soorten fruit. Afhankelijk van het seizoen zijn er veel combinaties mogelijk. Een beetje honing geeft de smoothie nog meer smaak. Een smoothie kan gemaakt worden met of zonder zuivel (melk of yoghurt). In dit recept heb ik gekozen voor een smoothie met banaan, frambozen en melk.

Recept (voor 1 persoon)

  • 1 rijpe banaan (100 gram)
  • een handje frambozen (30 gram)
  • 1 eetlepel honing
  • 200 ml magere melk
Snijdt de banaan in stukjes. Doe alle ingrediënten in de blender en laat deze draaien tot je een gladde massa hebt. Als je het resultaat te dun vindt, kun je er een ijsblokje aan toevoegen. Schenk de smoothie uit in een mooi glas en drink hem meteen op. Dan smaakt hij het lekkerst en zitten alle vitaminen er nog in.

Voedingswaarde per portie

  • Energie: 253 kcal
  • Eiwit: 9,0 gram
  • Koolhydraten: 51,2 gram
  • Suikers: 46,7 gram
  • Vet: 0,6 gram
  • Vezels: 2,7 gram
Voor het berekenen van de voedingswaarde heb ik gebruik gemaakt van de Nederlands Voedingsstoffenbestand van het RIVM.

Tips voor een lekkere smoothie

  • Frambozen bevatten ontzettend veel vitamine C en antioxidanten. In de zomer gebruik ik verse frambozen. In de winter kun je frambozen uit de vriezer gebruiken. Veel supermarkten verkopen tegenwoordig bevroren fruit, zoals frambozen, aardbeien en zwarte bessen. 
  • Ik gebruik het liefst magere melk voor mijn smoothie. Op deze manier bevat je smoothie minder calorieën, zonder dat je veel moet inleveren aan smaak. 
  • Sowieso moet je het fruit altijd mengen met iets vloeibaars. Melk, yoghurt en water zijn de bekendste, maar denk ook eens aan sinaasappelsap (vers geperst!), appelsap of groene thee.

Reacties